2016. február 19., péntek

Iránytartás javítása

Kezdő kajakosként néha igencsak meggyűlt a bajom az iránytartással, ráadásul a rövid testű és kis merülésű túra kajak egy-egy erőteljesebb evezőhúzás hatására előszeretettel kitört az egyenesből. Kis utánajárás és konzultáció után rájöttem, hogy a problémámat egy kis kiegészítő hajóalkatrész fogja megoldani.


Abban az esetben, ha kajakunkkal hosszabb nyílt vízi túrát szeretnénk tenni, vagy szélesebb, lassabb folyású folyókon túráznánk előnyös lehet egy kis víz alatti vezérsík a jobb iránytartás végett.


Az úgynevezett szkeg egy aprócska uszony, amely megkönnyíti az evezést, hiszen általa a kajakunk jobban tartja az irányt így sokkal kevesebb energiát kell a kormányzásra fordítanunk.


A szkeggel szemben támasztott legfőbb követelmények:


  1. lehető legkisebb legyen a közegellenállása
  2. sekély, illetve hínáros vízben ne akadjon el benne semmi
  3. egyszerű könnyen cserélhető javítható szerkezet legyen


A hajótest már adott volt és nem szerettem volna szétszedni ezért egy utólagosan beépíthető megoldást kerestem, ami a lehető legegyszerűbben és költséghatékonyan megoldható. Találtam is egy jó kis megoldást a clcboats.com oldalán és úgy gondoltam, hogy ezt akár én is meg tudom csinálni.


Ezt az egyszerű megoldást az alábbi ábra mutatja:
          1. szekrény
          2. szkegnyelv
          3. csap
          4. gumi kötél
          5. mozgató kötélzet


Működése nagyon egyszerű. A szkegszekrény teljes egészében áthatol a hajótesten. Ebbe kerül elhelyezésre a szkegnyelv. A szkegnyelv szára kilóg felül a szekrényből és egy gumikötéllel van rögzítve, úgy hogy a gumikötél át hurkolódik a nyelven, majd átbujtatjuk a csap alatt és felvezetjük a szekrény tetejéhez, ahol rögzítjük. Ez a nyelvet a gumikötél ellenében egy vékony kötélzet segítségével mozgatjuk. A szkegnyelv egy csapon fordul el és a kötélzet mozgatására behúzódik a szekrénybe.

Neki is álltam méretezni egy ilyen szerkezetet remélem működni fog


Méretek
szkeg_meretek.PNG
Kialakítás












Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése